måndag 25 maj 2015

Snart sommar, sommarlov, semester OCH sommarjobb

Sommaren närmar sig..

När man är en stor familj så finns det många önskemål att ta hänsyn till när sommaren kommer.
Frågor som:
  • Vart ska vi åka på semester?
  • Vilka ska åka?
  • Hur ska vi åka?
  • Hur ska alla sova?
  • Hur länge ska vi vara borta?
  • Får man ta med kompisar?

Är svåra att tillfredsställa för alla - många kompormisser, ilska och glädje på vägen till konsensus. Det är inte lätt att ha 2 små och 2 stora barn och försöka tillfredsställa alla.

I år känner de flesta att det är Finlands tur för ett besök. J:s i stort sätt hela släkt bor fortfarande i Norra Finland/Norra Sverige. 120 mils bilresa rakt upp i de norra skogarna. Kanske inte resemål nr 1 om man tänker på semester, sol och bad men.... man ska inte underskatta värdet av att vara med familjen.... trots mygg och kyla. Man får träna på att göra ingenting, och det är också en konst.

Men det är inte bara skog.. en fin lite sjö ligger utanför barnens farmors hus.

Eftersom jag jobba på förlossningen i sommar så är det inte heller bara att åka utan allt ska passa in. Jag hade en otrolig tur så jag fick 2 veckor ledigt i juli utan att ens fråga :)

I år så har förhoppningsvis vår äldsta son sommarjobb på annan ort och är bortrest när vi tar semester. Det känns inte så säkert att lämna huset till en 18 åring i 2 veckor... även om man skulle lita på honom så är det inte säkert att man kan lita på alla runt omkring.



Furuvikskort har vi skaffat som vanligt. Om det lönar sig vet man aldrig men barnen älskar att vara där och man får ta med Stella, vilket är uppskattat. Vi tänker att vi kan bo på havscampingen där ett par gånger som minisemester.
Eftersom vi har husvagnen kan vi spontant resa iväg några dagar när vi har tid. Mycket praktiskt - Kolmården vill jag gärna resa till men där får man inte ta med hundar så det blir nog inget av den resan i år :(

Jag har några egna dagar också den här sommaren som jag kan spendera som jag vill. Det är jättesvårt... visst vill jag åka iväg någonstans och lämna hemmet och mammarollen ett tag men vart? och men vem? Vi får se vart det slutar. Det ska vara värt det annars kan jag lika gärna stanna hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kalasdags.... vad innebär det nu för tiden?

I helgen fyller min minsta dotter 7 år - HIP HIP HURRA! Helt otroligt att hon är så stor, min minsta lilla bebis <3 En re...