torsdag 11 maj 2017

kalasdags.... vad innebär det nu för tiden?




I helgen fyller min minsta dotter 7 år - HIP HIP HURRA!



Helt otroligt att hon är så stor, min minsta lilla bebis <3


En reflektion kring barnkalas....

När jag var liten så hände det att jag blev bjuden på ett barnkalas, jätteroligt! Kalaset var oftast hemma hos födelsedagsbarnet, man lekte lekar och åt tårta och bullar. Så klart fanns det ballonger och man fick en liten godispåse i fiskdammen. Ett perfekt kalas!



Det är inte riktigt lika enkelt nu för tiden.. Först måste man ta ställning till vilka man ska bjuda för att det inte ska bli orättvist. Jag har HELT för att så länge barnen är små, så tycker jag man ska bjuda hela gruppen/klassen. Att vara en av de barn som inte blir bjuden på (kanske aldrig blir om man inte har en bästis) kalas måste vara fruktansvärt. Jag bjuder ALLA barn - punkt och slut. Då kommer nästa problem - var ska alla vara? Liiiite bökigare att ta hem 20 barn..

Vi frågar barnen - Vart vill du ha ditt kalas?

Andys Lekland! Leklandet Delfinen! Gymnastikens hus! Badhuset! Alborgen! 

Nu tar vi ett räkneexempel - 20 barn x 200 kr (billigaste alternativet på andys) = 4000kr

4000! alltså... det är mycket pengar! Mitt barn grät och grät när jag sa - Tyvärr, du får vänta några år och sen bjuda dina närmaste kompisar på kalas på Andys. 4000 kr är jättemycket pengar för ett kalas.

Alltså, hur mycket pengar, tid, energi ska man lägga på ett barnkalas?

Köper vi tid och energi? Har man ett kalas på Andys behöver man inte göra någonting... man åker dig och åker hem. Inget baka, inget städa, ingen lekledare, inga godispåsar, inga ballonger.

Men alltså, är inte fixet/förberedelsen halva grejen med ett kalas? Måste man göra overkill och baka cup-cakes? Kan man inte köpa kakor? Barnen äter ju inte ens upp kakorna utan smakar, lämnar 75% och går och leker igen.

Det gäller att tänka till, så jag försökte med det. I år så hyr jag en hoppborg (känner mig som en amerikanare, fattas bara ponnyn) och bjuder in alla barn i trädgården. Vi grillar och käkar köpta kakor, ballonger, skattjakt och godispåsar. Det krävs lite mer.... men det är det värt!

Bildresultat för hoppborg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kalasdags.... vad innebär det nu för tiden?

I helgen fyller min minsta dotter 7 år - HIP HIP HURRA! Helt otroligt att hon är så stor, min minsta lilla bebis <3 En re...